Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.Privacybeleid
Ok

Aanrader: winterse wandeling Partnachklamm

13de november 2017 | Nilüfer Dag

Nieuws regio's:Beieren

Skigebieden in dit artikel:; Garmisch Classic-Skigebiet

Aanrader: winterse wandeling Partnachklamm- ©Martin Wackerzapp

Winterwandelen door Partnachklamm

Copyright: Martin Wackerzapp

De lucht is er koud en vochtig. Het ruikt naar aarde. Steile rotswanden schieten omhoog. Onder de rotsen baant de woeste, turquoiskleurige rivier Partnach zich een weg door de nauwe kloof.

Natuurmonument in Garmisch-Partenkirchen

De Partnachklamm in Garmisch-Partenkirchen is sinds 1912 voor bezoekers geopend en werd toen meteen als natuurmonument erkend. Inmiddels komen er jaarlijks meer dan driehonderdduizend bezoekers, die over nauwe paadjes en tunnels langs de imposant hoge rotsen wandelen. Beneden kolkt de Partnach voorbij, langs boven drupt water van de rotsen. De Partnachklamm is het hele jaar geopend. Voor wandelaars met een stevig uithoudingsvermogen bestaat een uitstekende mogelijkheid om aansluitend een wandeling door het gebied rond de kloof te maken - met een gigantisch panorama op de omringende bergen.

Winterwandeltips van de expert

Rudolft Achtner is beheerder van de kloof en verantwoordelijk voor alle veiligheidsmaatregelen. Hij heeft een bijzondere tip voor een wandeling die zowel in de winter als in de zomer zeer de moeite waard is:

De wandeling naar de Eckbauer

Deze wandeling kunt u beginnen vanaf de parkeerplaats van het olympische skistadion in Garmisch. Volg eerst de Wildenauer Straße richting Partnachklamm. Daar kunt u zich laten overweldigen door een magische wereld van ijs en water. De kloof is zevenhonderd meter lang en tachtig meter diep. 's Winters zijn de paden gestrooid en met staaldraad beveiligd. Zo kunt u deze wandeling veilig met het hele gezin volgen. Na de bezichtiging van de Partnachklamm slaat u links af richting Graseck. Deze weg is weliswaar steil, maar 's winters met kiezelsteentjes gestrooid. Hier stapt u de weldadige rust en stilte van het bos in. Verderop komt u langst het Forsthaus Graseck. Natuurlijk kunt u hier al pauzeren, maar u kunt ook eerst verder omhoog lopen. In dat geval wordt u al snel beloond met een schitterend uitzicht: de Alpspitze en de Zugspitze begroeten u op magnifieke wijze. Links naast de weg loopt een kleiner pad naar de Eckbauer. U loopt dan nog door een laatste stukje bos, om vervolgens op het terras van de Eckbauer (1236 meter) te belanden. Daar kunt u op adem komen voor de afdaling. Als u het even liever rustiger aan wilt doen, kunt u ook de Eckbauer-gondellift terug naar het dal nemen. De wandeling naar beneden komt langs dezelfde lift. De route is een combinatie van slee- en skipistes en wandelpaden, behoorlijk steil en deels glibberig. Hier is dus enige voorzichtigheid geboden! Als u de route verder volgt, komt u eerst in het kleine plaatsje Wamberg en uiteindelijk terug op het beginpunt van de wandeling.

Fotogalerij

Alles weergeven

Winterwandelen door Partnachklamm - © Martin Wackerzapp
Winterwandelen door Partnachklamm - © Fotolia - Volker Werner
Winterwandelen door Partnachklamm - © Garmisch-Partenkirchen - Rudi Achtner
Winterwandelen door Partnachklamm - © Garmisch-Partenkirchen - Martin Gelbe

Wandeling naar het huis van de koning op de Schachen

Een andere bijzondere wandelroute die ook door de Partnachklamm en het Oberinntal loopt, is de beklimming naar het huis van de koning op de berg Schachen. Als u uit de Partnachklamm komt, volgt u de weg over de stalen brug, linksaf richting Oberinntalhütte. Volg een goed uur lang de haarspelden de berg op. Vervolgens kunt u ervoor kiezen om de Oberinntalhütte te bezoeken, waar u zich kunt uitleven in het klimpark, of om verder omhoog te lopen. Dan heeft u een klim van nog ruim een uur over grindpaden en losse steentjes voor de boeg. Maar uw inspanning is absoluut de moeite waard, zoals u ongetwijfeld ook zelf vast zult stellen als u het ongelooflijke panoramauitzicht over het Oberinntal tot aan de Zugspitze ziet. Als u bij het uitzichtspunt aankomt, dan heeft u het gehaald: u kunt nu het huis van de koning op de Schachen en het jachtslot zien, die ieder half uur bezichtigd kunnen worden. De Turkse kamer op de bovenverdieping is een uitzonderlijke traktatie voor geschiedenisliefhebbers. Koning Lodewijk II liet deze pronkzaal in Moorse stijl naar het voorbeeld van het slot Eyoub bij Istanbul inrichten.

Advertentie

Haal meer uit Skiinfo!

Bekijk de actuele sneeuwhoogte, webcambeelden en weersverwachting van je favoriete skigebied. Speciale acties op verblijf en skipas, zeker even bekijken voor je skivakantie!