Veel gaststerren, volle hallen en beduidend meer exposanten dan vorig jaar: Ispo in München was ook in 2016 alweer de grootste wintersport-showroom voor duizenden distributeurs, fabrikanten, vakbezoekers en journalisten. Na de matige winterstart was de euforie bij zowel de grote als de kleine skifabrikanten eerder getemperd. Maar klagen doet de ski-industrie niet, daarvoor blijft het een veel te leuke business.

 De trends:

  1. Gewichtsbesparing, zonder hierbij afbreuk te doen aan de prestaties, staat voor volgende winter centraal: uitsparingen in de houten kern, het doelgericht gebruik van Titanal, carbon, minder materiaal in tip en tail, … Salomon, Atomic, Völkl, K2, Elan, Head, … allen zijn ze erg creatief wanneer het erop aankomt hun ski's lichter te maken. Nieuwe materialen worden getest: vlasvezel, hennep of basalt moet in combinatie met bekende materialen (carbon, titanal) voor de mix van stabiliteit en laag gewicht zorgen.
  2. Maar deze technologie moet natuurlijk ook verkocht worden.  Functioneel gebruik wordt meer en meer zichtbaar gemaakt, designelementen ontwikkelen zich rond de technologie. De fabrikanten willen begrepen worden en maken proberen met hun producten de juiste klanten te bereiken en de verkoop in de gespecialiseerde handel te vergemakkelijken.
  3. Toerski's zijn niet langer een trend, maar maken integraal onderdeel uit van het aanbod. De groei in dit segment mag misschien niet enorm zijn, maar er is wel degelijk een publiek voor dat naast de race, allmountain, freeride en freestyle-categorie staat en de nodige aandacht krijgt. Toerski profiteert ook mee van de groeiende trend naar fitness en algemeen welzijn. en blijft dus een veelbelovende groei hebben.
  4. Modellen voor skiënde dames kennen ook een revival. Dames, verheug jullie, in zowat alle stijlen en categorieën komen er speciale damesski's uit. Nog beter, tegenwoordig hoeft men ook geen topsporter meer te zijn om er van te kunnen genieten. Vooral de 'Pleasure Carve' si een heerlijke vondst.

 

Op de volgende pagina's tonen we wat de grote skifabrikanten je voor volgende winter aan te bieden hebben.