De meeste skiërs zijn net zo actief in de zomer als in de winter – soms zelfs nog actiever. Alhoewel fietsen, wandelen en hardlopen goed zijn voor je conditie, kan niets je beter voorbereiden op de wintersport dan oefeningen die je benen voorbereiden op de sneeuw door de skibewegingen te imiteren.

Hierbij doelen we echter niet alleen op oefeningen in de sportschool: je kunt ook in het dagelijks leven al beenoefeningen inbouwen, bijvoorbeeld als je gaat wandelen of te voet boodschappen gaat doen.

Lunges doen tijdens het wandelen
Als je gaat wandelen, voeg dan lunges toe aan de stappen. Breng je buigende been ver genoeg naar voren zodat je knie niet voorbij je tenen gaat. Zak met je achterste been langzaam naar beneden en wissel dan van been. Houd je rug recht, je handen op je heupen, borst vooruit en schouders naar achteren.

Wees extra bewust van de manier waarop je je beenspieren gebruikt tijdens het wandelen. Als je in heuvelachtig gebied gaat wandelen, focus je bij de bergafwaartse stukken op de quadriceps en hamstrings, spieren die je ook gebruikt als je piste afgaat. Zorg ervoor dat je voeten recht de grond raken als je een stap maakt, waarbij je hiel eerst de grond raakt, gevolgd door je tenen. Dit activeert de enkels, het scheenbeen en de kuitspieren.

De trap nemen
Loop en neem de trap de eerstvolgende keer dat je de stad in gaat. Parkeer je auto, fiets of motor verder van de winkel waar je moet zijn. En neem liever de trap dan de lift.

Word bewust van de manier waarop je voet neerzet en de spieren die betrokken zijn bij elke stap die je neemt, net zoals bij de lunges. Laat je hamstrings samenwerken met je quadriceps als je de de trap op gaat. Houd de knie achter de voet en laat je voet recht vooruit wijzen. Maak het iets moeilijker door steeds een trede over te slaan.

Door bewust je bewegingen uit te voeren en spiergroepen samen te laten werken, train je tevens je hersenen. Deze eenvoudige tips helpen je lichaam bij de voorbereiding op de wintersportvakantie.